Avbestilling og faktura

26/05/2023

Dette er litt utdypende informasjon om hvorfor jeg sender faktura hvis man avbestiller senere enn 24 timer før man har logopedtime eller ikke møter til oppsatt time.

I Norge er vi så heldige at staten ved HELFO dekker de aller fleste sitt behov for logoped hjelp. Det betyr at for de aller fleste er det gratis å gå til logoped og det er HELFO som betaler min lønn. Utfordringen er hvis noen ikke kommer til timen eller avbestiller for sent, for HELFO dekker ikke timer som ikke benyttes.

Når jeg tar inn pasienter/klienter/barn for å gi dem logopedisk hjelp er det en slags kontrakt mellom meg og vedkommende. Fra min side betyr det at jeg skal gi adekvat logoped hjelp, sette av nok tid hver gang og sørge for å gi riktig oppfølging slik at vedkommende kan få hjelp/bli frisk. Jeg binder da opp et visst antall timer hvor jeg ikke kan engasjere meg i andre pasienter/klienter/barn eller ta inn noen andre. De som får logopedtime overholder sin del av kontrakten ved å møte tidsnok til timene, øve hjemme mellom timene og gi beskjed hvis vi må bytte dag eller minimum 24 timer før timen hvis de ikke kan komme. 

Ettersom disse timene er bundet til en person, er det ikke lett å få inn noen andre på kort varsel. Jeg bytter gjerne dag/tidspunkt hvis jeg får beskjed i god tid, men samme dag, det er dessverre umulig. 

Og jeg har stor forståelse for at man blir syk, kan glemme avtaler eller at det er andre nødvendige årsaker til at man ikke kan komme til logopedtimen. Men jeg ber om forståelse for at jeg må sende faktura for ikke benyttede timer. Det betyr ikke at jeg ikke vil gi deg ny time eller at jeg er i dårlig humør. Du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å be om ny time! 

Men husk; ring, send sms eller e-post hvis du ikke kan komme!