Barn og manglende språklyder

24/02/2023

De aller fleste synes det er sjarmerende når små barn lærer seg å snakke og uttalen er helt på "tvers". Tunga slår krøll på seg, lydene kommer hulter i bulter og det virker som om samarbeidet mellom hode og munnmuskulatur er svakt. Vi som er rundt smiler og gjenforteller ofte hva barnet har sagt. For barnet kan dette oppleves som veldig frustrerende, både å bli ledd av, men også å at de kanskje blir misforstått eller ikke får frem meningen sin. Heldigvis varer dette en relativt kort periode for mange barn og de utvikler en ren uttale og god artikulasjon på en naturlig måte.

Logoped Ingebjørg Skaug sier det rett ut:

Det virker som det er en trend i tiden som går ut på at man ikke skal rette på småbarnas uttale, fordi dette angivelig kan være psykisk skadelig. 

https://www.barnehage.no/sprak/det-virker-a-vaere-en-trend-a-ikke-rette-pa-smabarnas-uttale/139124

Dette er misforstått skåning av de som er rundt barnet. Hvis uttalevanskene er store nok vil de føre til mye misforstått kommunikasjon i samspill med andre barn. Misforståelsene eller manglende forståelse av hva som blir sagt gjør at barnet blir frustrert, sint og kan utagere. For noen barn vil det også være slik at språkvanskene gjør at de faller ut av det sosiale samspillet og leken med jevnaldrende. Å unnlate å gjøre noe med slike språkvansker er lite gjennomtenkt, for før eller siden vil noen bemerke uttalefeilen og barnet kan oppleve at det blir mobbet for noe som kunne vært unngått.

Som logoped ser jeg at det er mange barn som trenger hjelp med uttalevansker og som ikke får det, eller får det mye senere enn nødvendig.

Det kan være manglende språklyder (eks. kan ikke si L eller F), eller at de forveksler språklyder (eks. K blir T og G blir D, katt/tatt, gutt/dutt), men det kan også være at barnet ikke hører forskjellen på ulike lyder eller hører at ordene blir uttalt feil. Da trenger barnet hjelp for bevisstgjøring og trening på språklyder og uttale! 

Logopeder er spesialister som kan mye om språk, kommunikasjon og uttale. Vi kartlegger til minste detalj og har mulighet til å finne ut hvorfor barnet har vansker med å uttale enkelte lyder, blander lyder eller ikke hører selv at det uttaler ord slik det skal. Vi har øvelser, oppgaver og materiell som gjør at vi i de fleste tilfellene, enkelt kan hjelpe barnet, FØR det blir et problem.

Min oppfordring går til foreldre og ansatte i barnehagene; ta tak i språklydsvansker og uttalefeil tidlig, det er tidlig innsats på sitt beste! 

Ingebjørg Skaug sier det slik;

Jeg er selv av den faglige oppfatning at barn som sliter med uttalen bør få hjelp før de begynner på skolen. Det er på dette nivået innsatsen bør settes inn.